ذكريات الراديو
في البداية دعونا نبدا ونتحدث عن جمال الزمن القديم هذا نعم لم يفت عليه كتير أوي ولا احنا اللي كبرنا ولا ايه حقيقي مش عارف ، ولكن اللي أعرفه ان الفتره دي من الثمانينات والتسعينات حتى بدايه الألفينات كانت من أمتع الفترات في حياتي، من غير موبايلات ولا نت وحتى التلفزيون كان بيفتح تقريبا الساعه 8 تقريبا الصبح ، انما صوت الراديو كان هو الصاحب اللي صاحي وفايق في كل بيت، هتصدقني لو قولتلك ان كان في ناس ظابطه مواعيد برامج الإذاعة المصرية زمان يعني أفتكر والدي وقتها واحنا بنفطر الصبح معاه قبل ما ينزل الشغل كان ضابط مواعيد النزول على موسيقى برنامج معين لا أستطيع تفاصيلة بدقة ولكن نغماتة مميزة باللحن .
وقتها كانت كل حاجه ليها طعم وكل حاجه كانت هادفه وليها رساله جواها سؤال ومعاها الاجابه اللي قادره تغير مودك وتنزل على شغلك ولا مدرستك ولا جامعتك حتى وانت بتردد الصوت وسامعه جواك .
الراديو والإذاعه زمان كانت العمود الفقري ومنبه ظابط ايقاع اليوم من بدايته لكل شخص بيحب يسمع أي إذاعه مفضله بالنسبه له وده لان ماسبيرو وضعت خطه كامله وتوجيه كامل لكل الاذاعات والمحطات خصوصا في فتره الصباح والفترات الافتتاحية اللي مازالت سايبه جوانا علامه بل علامات كتير حلوة أوي عايشه جوانا حتى الأن ، تعالو نرجع لورا شويه ونعرف ونسمع ونتخيل البرامج والموسيقى اللي سمعناها زمان وعيشنا فيها أجمل أوقات حياتنا - وطبعا في حاجه عايز اضيفها للناس اللي كانت أو ما زالوا عايشين في الأماكن أو الأحياء الشعبيه هتحس بالجو ده أكثر بريحه الطعميه اللي بتتقلي في مطعم صغير كده وكل محلات البقاله اللي مشغله إذاعه القرآن الكريم الصبح الساعه 7 على صوت الشيخ محمد رفعت رحمه الله .
أشهر برامج إذاعة البرنامج العام زمان :-
"إذاعة البرنامج العام من القاهرة".. مَن منا يمكنه نسيان هذه الجملة الشهيرة المصحوبة بصوت ذبذبات الإرسال المميز؟ لقد كانت هذه المحطة بمثابة الأب الروحي لكل البيوت المصرية، والمنبه الصباحي القادر على إيقاظ الجميع بنشاط.
الافتتاحية الاسطورية
تبدأ المحطة البث اليومي بالافتتاحية الرسمية الشهيرة المصحوبة بصوت العصافير، لينطلق تتر برنامج "قطرات الندى"، والذي كان يقدم مختارات من القصائد الشعرية لأبرز شعراء العربية، بصوت الإعلامية القديرة سلوان محمود.
نشرة أخبار السابعة صباحاً والفقرة المرورية
بعد ذلك، يأتي موعد نشرة أخبار الساعة السابعة صباحاً بتترها المميز والمأخوذ في الأصل من لحن "نشيد الحرية" للموسيقار محمد عبد الوهاب. وكانت النشرة تتضمن الفقرة الجوية للاطمئنان على حالة الطقس، تليها المداخلة المرورية اليومية مع ضابط المرور لشرح حالة الطرق وتوجيه المسافرين.
برنامج طريق السلامة وكلمتين وبس
في تمام الساعة الثامنة إلا ربع، برنامج "طريق السلامة" بتتره الشهير (بالسلامه يا حبيبي بالسلامه .. بالسلامه تروح وترجع بالسلامه ))، من تقديم المذيعة آيات الحمصاني. وبعده مباشرة البرنامج النقد الكوميدي الشهير "كلمتين وبس" للفنان الراحل فؤاد المهندس، وهو برنامج تراثي استمر حوالي أكثر من 50 عاماً يناقش سلبيات المجتمع بأسلوب درامي ممتع وصوت مميز.
همسة عتاب وإلى ربات البيوت
ثم بعدها وقت برنامج "همسة عتاب" بموسيقى مؤثرة متميزة ولحن جميل وصوت مذيعته وهي بتقول همسة عتاب ومعها يعلو صوت الموسيقى المميز ، وبعدها تقرأ شكاوى المواطنين وتناقش مشكلاتهم اليومية في الدواوين والمصالح الحكومية مع الموظفين بها.
ويليه برنامج "أخبار خفيفة" ليقدم نافذة منوعة على مستجدات الأخبار في العالم العربي بشكل درامي موسيقي، وبعدها يبدأ البرنامج الأشهر "إلى ربات البيوت" من تقديم رائدة الإذاعة صفية المهندس، والذي كان يقدم نصائح أسرية متكاملة للمرأة المصرية لإدارة المنزل .
إذاعه الشرق الأوسط :-
تسمع أغنيه حلاوة شمسنا وخفة ضلنا وبعدها تسمع صوت مذيعه وهي تقول إذاعه الشرق الأوسط من القاهره ساعتنا 6 و 21 دقيقه صباح الخير مصاحب صوت مزيكا كان إيقاعه غريب في هذا الوقت يعمل في الخلفيه برتم سريع غير مفهوم ولكنه كان مميز جميل والله واختيار موفق ، وصوت بيقول صباحك معطر مع تداخل أصوات مع بعض كده بنفس الكلمه ، وموسيقى برنامج اسمه فانتستيكا وله أغنيه مميزة ، وابتهال يارب الملك والامر لك وبعدها دعاء بصوت يشبه الفنان محمود ياسين كده في افتتاحية الصباح .
حكايات أبلة فضيلة وساعة لقلبك
من يستطيع أن ينسى برنامج "أبلة فضيلة" للأطفال؟ وتتره الخالد: (يا ولاد يا ولاد تعالوا تعالوا.. حابيبي الحلويين كان يا ماكان )، لتأخذنا في رحلة مع حكاياتها وطريقتها المميزة التعليمية ، وتختمها بعبارتها المعتادة: "وبكره ان شاء الله وفي نفس الميعاد اللي هيجي فينا هيفرح بالغنوه ويتسلى بالحدوته هقولكم ايه توته توته غنوة وحدوته ".
". ولا ننسى البرنامج الكوميدي الأسطوري "ساعة لقلبك" الذي ضم عمالقة الكوميديا مثل الخواجة بيجو، وأبو لمعة، وفؤاد المهندس، وهو من البرامج التي ما زالت قادرة على إضحاكنا من القلب حتى يومنا هذا بفضل جودتها وعفوية الممثلين .
". ولا ننسى البرنامج الكوميدي الأسطوري "ساعة لقلبك" الذي ضم عمالقة الكوميديا مثل الخواجة بيجو، وأبو لمعة، وفؤاد المهندس، وهو من البرامج التي ما زالت قادرة على إضحاكنا من القلب حتى يومنا هذا بفضل جودتها وعفوية الممثلين .
إذاعه القرآن الكريم :-
تعتبر إذاعه القرآن الكريم واحد من أهم الاذاعات المصرية من وقت نشأتها وانطلاقها في زحمه المحطات كانت وما زالت ليها الطابع الخاص بيها المميز وبرامجها اللي قادرة تعيش وتستمر مهما جار عليها الزمن و أصوات المقرئين والمبتهلين المميزين .
كنا بنسمعها الصبح واحنا رايحين المدرسه من الساعه 7 ل 7ونص كده طول ماحنا في الطريق وسامعين صوت القارئ الشيخ محمد رفعت رحمه الله وصوته المميز والمبدع ، اللي كان كل محل مشغل الإذاعه حرفيا وقد ايه كان ومازال علامه من علامات الجمال والصوت العذب في تلاوة القرآن الكريم .
وبعدها المذيع يجدد التحيه ويقول دعاء الخروج من المنزل ، وصوت ابتهالات للشيخ نصر الدين طوبار في ابتهال " حين يهدي الصبح اشراقا سناه .. الضحى من نور من ..والندى من فايض من ..الله " ، والشيخ محمد عمران كذلك ، حقيقي كانت ابتهالات إذاعة القرآن
الكريم الصبح قمة في الجمال .
إذاعه جمهوريه مصر العربيه من القاهره :-
إذاعة جمهورية مصر العربيه من القاهره والساعة الأن السابعه ، فاكر الجمله دي طب فاكر الصوت اللي كان بيقول الكلمه دي مع صوت الموسيقي المميز للفتره دي في الخلفيه وقبلهم كان في صوت دقات الساعه اللي بتعلن عن انها جت الساعه 7 الصبح،
مصاحب لصوت مذيع يحي المستمعين اللي بتسمع الراديو سياداتي وساداتي السلام عليكم ورحمه الله القاهره تحيكم وتقدم على حضراتكم نشرتنا الاخباريه الصوتيه لهذا اليوم - وبعدها أغنية كوكب الشرق أم كلثوم يا صباح الخير ياللي معانا الكروان غنى وصحانا والشمس أهي طالعه وضحاها والطير أهي سارحه في سماها ، ذكريات حلوة أوي
وكان في موسيقى أغنية مسرحية ميس الريم لـ فيروز في الصباح وهذه تعتبر مقدمة مميزة وجميلة جدا جدا ، ولا ننسى أغنية يا حلو صبح يا حلو طلع ..يا حلو صبح نهارنا فل للفنان محمد قنديل،خلينا متفقين اننا عيشنا أجمل لحظاتنا خصوصا مع تاريخ الإذاعة .المصرية منذ بداية انطلاقها وهي مميزة وهذه بشهادة الكثير من الناس كبار السن الأكبر مني بالسنين الذين حضروا بالفعل هذه الاأيام
ليت الزمان يعود يوماً
طبعا مهما أتكلم عن ذكرياتنا في الوقت هذا واللحظات الجميلة التي عشناها بصحبة من نحبهم مع هذه الاوقات واللحظات التي لا تنسى وشكل الصباح وريحة مميزة لا تنسى نشمها كل يوم في الصباح وصوت العصافير والحمام اللي للأسف لم نعد نسمع له الصوت الذي تعودنا على سماعة من خلال النوافذ .
، وبساطة الناس زمان وهدوء كل شيء في أوقات كانت بدون سوشيال ميديا ولا موبايلات ولا انترنت حقيقي كان وقت جميل ولا نعرف كيف مر عليه كل هذا الوقت ورغم ذلك مازالت ذكرياته بداخلنا.
ولحظات يتذكرها كل واحد بالشكل والطريقة اللي عاشها بيها - ذكريات فعلا تحسسنا براحة البال وتفصلنا عن كل الضغوطات لما نسترجع هذه الأوقات أو بالصدفه عند سماع صوت فيه شئ من هذه الذكريات فجأه بسترجعها وأقعد افتكر في هذه الأوقات ، التي أتمنى بأنها ترجع مرة أخرى ولو ساعة واحدة حتى أشعر فيها بالهدوء الذي أفتقده أكثر وأستطيع الإبتعاد عن كل هذه الضغوطات التي تراكمت والتي بسببها اتمنى أن نرجع أطفال مرة أخرى .. ونقول عايزنا نرجع زي زمان قول للزمان ارجع يا زمان .
وبس كده وتوته توته وخلصت الحدوته حلوة ولا بنتوته ولا بلتوته باين ؟؟
اكتبلي في الكومنتات ايه أكثر لحظه ووقت فاكره ومعلق معاك لغاية دلوقت من صغرك .

