تاريخ أكلة الطعميه

تعتبر الطعمية أو الفلافل واحده من أشهر الأكلات الشعبية في مصر التي مازالت مستمر وستستمر دائما، وطريقة عمل الطعمية سهلة جدا وكل صانع وله سره في صناعتها


الطعمية 


الاكلة المصرية الاصيلة التي مازالت طيلة عمرها مصدر السعادة لكل الناس لمن تذوقوا طعمها، اكلة تستطيع أن تصمد وحاضرة في أي وقت ومكان، أكلة هتاكلها في سندوتش كويس في لقمة جميل عيش بلدي ممتع عيش فينو قمة الجمال،عيش ابيض طعم آخر. 

قرص الطعمية لم يختلف عليها إثنان، مع العلم هي تسبب بعض المشاكل لمعظم بعد أكلها ولكن جدياً هي متعة في طعمها ويفضل جدا أن تكون ساخنة ، وان كانت حتى بالسمسم أو بدون ستظل لذيذة بكل شكل وبأي إضافة أو تكوين .

سيكون الموضوع اليوم عن الطعمية وقد إيه تعتبر أكلة لذيذة وممتعة ومحببة لكل الناس كبير أو صغير فقير أو غني، هنشرح لماذا سُميت بهذا الإسم الطعمية أو الفلافل، وكيف تم إكتشاف الطعمية لأول مرة، و أول ناس صنعوا الطعمية،والأثار الجانبية من الطعمية،ومن يقوم براءه إختراع الطعمية .

يلا نحكي عن الطعمية زي ما هي

أولاً: ما هو الدافع الذي جعلني أكتب عن الطعمية النهارده؟


والله يا صديقي بشكل صريح جدا، من زمان وأنا نفسي أكتب عن الطعمية، ولكن كنت خائف من أن أكون أتكلم في حاجة كل الناس عارفاها أو عذراً أحكي أو أتكلم عن شيء تافهه. صباح اليوم وأنا أقف أمام محل الطعمية أحضر الفطار الخاص بي مثل أي يوم عادي، سمعت شخص بجنسية أجنبية يسأل صاحب المحل " ما الفارق بين الطعمية والفلافل ؟" . ضحك الرجل صاحب المحل وجاوبه بأن الفلافل هذه تخص وصنعت أو طبخت من الحمص، أما الطعميه تخصنا نحن وهي مصنوعة ومطبوخة من الفول المصري الخالص - ومن هنا حضرت لي الفكره .
غير أن من فترة ليست بالبعيدة دولة ما بدون ذكر أسامي، نرت مقال على الصحف والموقع والسوشيال ميديا تتحدث فيه على أن الطعمية من اختراعهم في الأساس وكلام من هذا القبيل لا يمت للواقع بصلة ولا أي حقيقة .

المهم دعنا نتحدث أكثر ونعلم كل شيء عن الطعمية، عندنا بحثت وتطلعت وقرأت في الكتب، وهذا أمر عادي بأن نتطلع على أصل أكلاتنا وتاريخها بما انها أكلة نأكلها بشكل يومي وفي أي وقت ومع ذلك طعمها الممتع الذي يأخذ بيدك لعالم بطعم الطعمية،.

علينا أن نعلم بأنه يوجد بعض الأشخاص الذين يفتون بدون علم في التاريخ،وبعض الناس تقول بأن الطعمية في الأساس أكلة فرعونيه، والبعض يقول أنها قبطية، والبعض يقول بأنها جائت من الشام ، وبين هذا وذاك قررت أن أبحث عن مصادر هذه الكلمات وما هو مصداقيتة وماهو الصح فيه.

يوجد دكتور اسمه " حسن الباشا " عالم أثري اكتشف على جدران معابد فرعونية في الأقصر، رسومات لأشخاص يقومون بطحن شيء ما ويتم تشكيله بأشكال تشبة قرص الشمس دائرية، ثم يقومون بوضعها في الزيت المغلي، و أوضح الدكتور في كتابه منذ فترة كبيره بالأخص ذكر فيه هذه النقطة الخاصة بالطعمية بأنها كانت معروفة عند قدماء المصريين الفراعنة، لقد توفى هذا الدكتور من فترة كبيرة ولكن يظل كلامة وكتبة تنتقل بين المؤرخين .

الملهم والجميل في القصة لا تدور حول من اكتشفها، ولكن الجميل في كيف بأن سيده مصرية من زمان جدا قررت تصنع ميكس بين فول منقوع مع البقدونس والكسبره والبصل وبعض الثوم، وقامت بطحن هذه المكونات مع بعضها وبعدها قررت وضعه في الزيت وتجرب ، واكتشفت انها لذيذة جدا .

أما بالنسبه للمصريين المسيحيين ؟ يقال بأن في أيام ووقت الصيام الكبير كانوا يبحثون على أكلة تكون بروتين نباتي . فا اللي كان متوفر الفول والحمص وأيضاً الزيت، فقرررا يصنعوا الطعمية ويعيشوا عليها في فتره الصيام ولغاية وقتنا هذا .
وكذلك المصريين المسلمين بعد هذا اخذوها وعجبتهم جدا وكل واحد فيهم أضاف عليها اللمسة الخاصه به ويضيف عليها أكتر ، ولغايه دلوقت أيضاً بتستخدم في الصيام في وقت السحور بالأخص  في شهر رمضان .



!تعرف إن الطعمية كانت أكلة خاصة بالصيادين؟

أيام زمان كان الصياديين في النيل كانوا أي أكلات يصطحبوها معهم كانت بفسد للاسف نتيجة لأنهم يمضون أيام في مراكب الصيد في المياه ، فكانوا يأخون معهم الطعمية المحمره أو المقلية اكتشفوا انها تدوم و تعيش وقت كويس وتفضل معاهم في وجباتهم من غير ما تفسد، كانوا بيلفوها في ورق الموز والدوم ، الكلام ده في كتاب " وصف مصر " اللي كتبه علماء نابليون .

ما هي مكونات الطعميه 

وهذا الكلام بعيداً عن الطريقة التقليدية ، الكلام هذا راجه للجدات والطرق التي كانت تتبعها في صنع الطعمية .  

يقال  بأنه لازم ويجب أن يكون الفول منقول لمده 12 ساعه على الأقل لانه يعتبر العنصر الأساسي في الطعمية، في ناس بتعمل غلطه وتسلقه وده غلط ، الخضروات اللي معاها دي أهم حاجه البقدونس والكسبره ودول السر الحقيقي للون الاخضر للطعمية .
يقال أيضاً بأن الكراث والبصل الاخضر وأيضاً عنصر مهم حتى تظبط الطعم .
البهارات بقا طبعا الكمون أساسي ، ومعاهم الكسبره الناشفه وفلفل أسود وهذا كافي جداً، فا لا يصح من الإختراعات لمن يضع بابريكا وكركم وإضافات ممكن تبوظ أصل الأكله .

السمسم بقا ده حاجه جميله جدا واضافه عظيمة مع الطعمية سواء ضيفتة مع العجينة مع الميكس هذا أو على القرص من فوق قبل ما تنزل في الزيت .

طريقة عمل الطعمية

بص هو أنا مش شيف  - انا انسان زي زيك أذهب لأحضر القرطاس الطعمية من أي مطعم  فول وطعميه، فا أما من حيث الطريقه دي يعني وجدت شيفات وناس متخصصة في صناعة الطعمية وتحدثوا وشرحوا أبسط الطرق لعمل الطعمية في المنزل وهنا جبتلك الخلاصة في كيف تقدر تعملها في البيت بطريقه سهله .

اللي محتاجه:

 كيلو فول بلدي منقوع من الليل
كوباية بقدونس مفروم خشن
· نص كوباية كسبرة خضرا مفرومة
هتحتاج حوالي من 8 ل 5 فصوص ثوم
هتحتاج 2 بصل كبير أو كرات وممكن الاتنين مع بعض عادي 
هتحتاج معلقه كبيره كمون.
معلقه صغيره ملح 
معلقه صغيره فلفل أسود
ممكن شويه دقيق عشان تمسك العجينه .

الطريقة باختصار:

1. صفي الفول من المية كويس (لو فيه مية، الطعمية هتتفقع في الزيت).
2. اطحن الفول مع البقدونس والكسبرة والتوم والبصل الأخضر في الكبة (أو الخلاط، بس الخلاط مش هيعملك نفس النعومة).
3. حط البهارات .
4. سيب العجينة ساعة كاملة في التلاجة.
5. شكلها على شكل أقراص ولو مش بتعرف ممكن تستخدم المعلقه، ودلوقت في قوالب بتتباع تشكل بيها قرص الطعميه .
6. هتجهز الطاسه او القلايه فيها زيت غزير ويكون سخن جدا 

7. أول ما تاخذ اللون الذهبي المائل لغامق شوية (مش فاتح، مش محروق)، استخرجعا على مناديل مطبخ حتى يجف الزيت الزايد ينزل.

لا يفضل وتقليها في زيت زيتون لأنك ستجد طعمها صعب، والأمر لا يرجع لجعلها صحية أكثر صدقني كل هذا الكلام باطل في حق الطعمية . 

الطعمية في الثقافة المصرية

أكنت تعلم بأنه يوجد أغاني تم فيها ذكر القول والطعمية؟ فهناك الموسيقار سيد درويش في أغميه زوروني كل سنه مره قال في النص " عندي فول وطعمية ،تعالوا نضحك وننسى الدنيا"، ومحمد عبدالوهاب في أغنية صح النوم ذكر فيها أيضا الفول والطعمية.

مواقف حصلت مع ناس صنعوا الطعمية في البيت

هناك سيده قررت تعمل الطعمية في البيت فأحضرت الفول نقعتة لمدة يومين ومع الأسف نسيته طوال الوقت هذا، حتى أصبحت الرائحة ليست لطيفة ،ولكنها قررت أن تقوم بعمل العجينة ولكن الطعم كان حامضي قليلا،وتقول بأنها قامت بوضعها في الزيت وجربت طعمها وكذلك أصدقاء لها . وعند تذوقها انبهروا من الطعم اللذيذ وقتها بشكل ملفت خصوصا مع الطحينة والخضروات، ومن ذلك الوقت وهي تترك الفول منقوع لمدة 12 ساعة ويتم تغيير المياة عليه كل 6 ساعات .

تعرف على حقيقة المثل اللي بيقول أصوم أصوم وأفطر على بصلة 
.

الطعمية في البلدان الثانية 

أنا سافرت شوية، وجربت الفلافل في ألمانيا وإنجلترا وأمريكا. خليني أقولك الصراحة: صدقاً لا تقارن مع الطعمية المصرية.

الفلافل التي تصنع من الحمص، فطعمها جاف قليلا ويميل بأن يكون ناشف. ويضعون عليها إضافات لـ صلصات غريبة مثل الزبادي أو المايونيز. في مصر الطعمية مع الطحينة والليمون والخضروات فقط، أحسن حاجة.

الغريب إن في إسرائيل، الفلافل يعتبر الأكلة القومية عندهم. وكتير من اليهود المصريين اللي هاجروا إسرائيل في الخمسينات هم الذين نشروا الأكلة هذه هناك. ولكنهم غيروا الوصفة حتى تناسب الحمص المتوفر لديهم. فا إذا شخصاً ما قالك "الفلافل أصلها إسرائيلي"، قوله لأ ياباشا، أصلها مصري، ودليل إن الاسم الأصلي بتاعها "طعمية" يعني لقمة صغيرة، وده اسم عربي أصيل.

هل الطعمية مفيدة ولا مضرة؟

 أنا لست دكتور ولكن هنقل لك تجربتي وعلى حد معلوماتي وقرائتي ـ ولكن في عين الإعتبار بأن الشئ ان زاد عن حده انقلب ضده ، والله سبحانه وتعالي قال - " كلوا واشربوا ولا تسرفوا " صدق الله العظيم .
فا لازم تعرف ان الاعتدال في الأكل حاجه مهمه حتى لو حاجه انت بتحبها وان كانت أيضاً لا تسبب لك مشاكل لقدر الله .

الحلو في الطعمية انها فيها نسبه بروتين وألياف بشكل مناسب يعني نص نسبه الموجوده في البيضه تقريبا مش متأكد من النسبه بشكل صريح، ولكنها مشبعه، أما من حيث البقدونس والكسبره فيهم فيتامين سي وحديد ، والثوم كويس للمناعه .

السيء بقا فيها، في الزيت انها بتتقلي في الزيت لوقت كبير حتى لما تتحمر وتستوي وهذه مشكلة عند معظم الناس انها بتعمل حموضه وحرقان وبعض مشاكل في الهضم، واوقات بتسبب مشاكل في الكوليسترول ، فا عشان كده اقليها في زيت طازة ونظيف وتقوم بغيره كل مره حتى لا يحدث هدرجة الزيت . 

خلاصة الكلام 

الطعميه دي أكله جميله وبسيطه ورخيصه وكل الناس بتحبها بأي شكل ، وغير انها تراث من أجدادنا الفراعنه من زمان جدا، من وقت ماكان الناس بتطحن المكونات هذه بين حجرين ويقليه في زيت السمسم، لغاية وقتنا هذا وما زلنا نقف في طوابير أمام محلات الاكلات الشعبية بالذات الفول والطعميه في أي وقت - سواء كنت فقير أو غني، صغير أو كبير، من القاهرة ولا من الصعيد أو من أي بلد أخرى، كلنا بنحب الطعمية. ولو فيه حاجة واحدة تقدر تجمع كل المصريين على قلب راجل واحد، هي الفول والطعمية .

،وفي الأخر اتمنى يكون المقال عجبكم وقولي رأيك في كومنت ازاي بتحب تاكل الطعمية بأي شكل، وما هو أفضل ميكس للساندوتش الخاص بك  .


عن الكاتب

Mohamed Abdelwahab
تقدر تتواصل معانا عن طريق ارسال تعليق او رساله على الايميل ده veto.werdzman@gmail.com

إرسال تعليق

طباعه